Les 10 millors pel·lícules que no han guanyat mai un Oscar | Dani Senabre
Pàgina web oficial del periodista Dani Senabre. Descobreix tots els vídeos, les entrades i les publicacions. We've got fun and games.
dani senabre, dani, senabre, rac1, cope, dani senabre rac1, youtube, tu diras
17252
post-template-default,single,single-post,postid-17252,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-10.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1,vc_responsive

Les 10 millors pel·lícules que no han guanyat mai un Oscar

Les 10 millors pel·lícules que no han guanyat mai un Oscar

10 – MULHOLLAND DRIVE

Entenem que no és una pel·lícula fàcil. Entenem que les excentricitats de David Lynch el situen en un univers diferent al dels membres de l’acadèmia. Però que la pel·lícula que per l’associació de crítics està considerada la millor de la passada dècada només mereixés una nominació –la de director, precisament- i no s’emportés cap estatueta té menys sentit que els confusos girs de guió de Lynch.

9 – THE WOLF OF WALL STREET

Cinc nominacions. Cap Oscar. L’explicació extraoficial és que el jurat la va considerar un exercici d’apologia de l’excés i enaltiment de les drogues, els diners i de la dona-objecte. Scorsese i Di Caprio s’han fet un fart d’explicar que es tractava de situar l’espectador dins la ment dels qui portaven aquell tipus de vida i les conseqüències que pot comportar. La única categoria on acceptem la derrota és precisament la més polèmica. Després de la gala, es va fer viral la pregunta de “Què més ha de fer Di Caprio per guanyar un Oscar?”. La realitat és que el bo de’n Leo va perdre davant una espatarrant actuació: la de Mathew McConaughey – company de repartiment a la peli que ens ocupa- a Dallas Buyer’s Club.

8 – FIGHT CLUB

La primera norma del club de la lluita és que els membres de l’Acadèmia no parlin del club de la lluita. No la van tenir en compte ni per cinematografia (malgrat incloure alguna de les imatges més icòniques de la història del cine postmodern) ni per muntatge (incomprensiblement) ni per cap altre categoria que us pugui passar pel cap. La no inclusió d’Helena Bonham Carter a les nominacions a actriu secundària va aixecar polseguera en el seu moment. Fincher aprofita qualsevol entrevista per recordar-ho. El cas del director és encara més greu. Si parem algú pel carrer i li demanem que ens digui els dos films més influents de David Fincher, totes les respostes seran per El Club De La Lucha i Seven. En canvi, l’Acadèmia ha preferit premiar-lo i nominar-lo per altres treballs més convencionals però menys revolucionaris com Perdida, Zodiac, La Red Social o El Curioso Caso De Benjamin Button.

7 – EDWARD SCISSORHANDS

Tim Burton no és per tothom. Però fins i tot el detractor més aferrissat del director californià sap reconèixer que és un insult que la Acadèmia passés olímpicament de la seva millor etapa a nivell creatiu. Ni tan sols va rebre l’Oscar més obvi de tots: el de maquillatge. La magistral actuació d’un pràcticament debutant Johnny Depp va passar desapercebuda en favor de Jeremy Irons a El Misterio Von Bülow. N’heu sentit a parlar? Jo tampoc. La banda sonora de Danny Elfman va patir la mateixa sort. El compositor li acabaria agafant el gust perquè tres anys després els Oscars també van decidir oblidar la seva obra mestra: l’acompanyament musical de Nightmare Before Christmas. Ens l’imaginem encara avui, preguntant-se What’s This?

6 – CADENA PERPETUA

“Ens podran treure la vida, però mai ens treuran l’Oscar a Millor Pel·lícula!” Que al febrer de 1995 Braveheart arrasaria a la gala del Kodak Theatre, estava cantat. Però l’escabetxina de Mel Gibson va deixar, entre les seves múltiples víctimes, la cinta de Frank Darabont. Set nominacions. Cap premi. Per molts la millor peli dels 90, per altres la millor història del subgènere carcerari mai rodada (tot i que és molt més que això). Sap especialment greu pel paper de Morgan Freeman, que després assoliria la glòria al costat de Clint Eastwood. En canvi, Darabont tornaria a quedar-se en blanc amb La Milla Verde, una història relativament similar a la que ens ocupa.

5 – MEMENTO

Si poséssim totes les pel.lícules de la història a competir entre elles i féssim l’All Star dels Oscars, tindríem molts dubtes en moltes categories. Menys una. Memento té possiblement el millor muntatge –i el més original- de la història del cinema. Però per l’Acadèmia ni tan sols va tenir el millor muntatge de l’any 2000. Estem parlant del film que va reinventar l’ús de la paraula flashback. Ni aquest premi ni el de millor guió van caure del costat de Cristopher Nolan. Amb la carrera que ha fet des de llavors, no sembla importar-li gaire.

4 –RESERVOIR DOGS

En aquest mateix All Star històric dels Òscars, quan arribéssim a la categoria de millor guió original, Quentin Tarantino trauria el cap segur. Responsable d’alguns dels diàlegs més brillants de les últimes dècades, el director de Knoxville ha estat premiat i nominat per moltes de les seves darreres cintes, però mai per la seva Opera Prima. A la seqüència inicial un ja se n’adona que el text que hi ha darrera d’allò no s’assembla a res que hagi presenciat abans. Vosaltres ho sabeu. Jo ho sé. Els membres de l’Acadèmia van trigar alguns anys a descobrir-ho.

3 –LA NARANJA MECÁNICA

Després d’Alfred Hitchcock, que mai va guanyar un Oscar a la millor direcció per cap de les seves més de 50 pel·lícules, Stanley Kubrick és potser el cineasta més maltractat per l’Acadèmia. Ni tan sols la monstruosa actuació de Malcolm McDowell va merèixer una miserable nominació. Què és A Clockwork Orange? Distòpia criminal. Crítica futurista. Fantasia satírica. Ciència ficció. L’adaptació de la novel·la homònima de Burgess ha rebut totes aquestes etiquetes i moltes més, però tothom coincideix en que és una obra mestra feta per un visionari avançat a la seva època. Tothom menys ja sabeu qui.

2 –BLADE RUNNER

En això com a mínim hem avançat. A la cerimònia d’enguany hi ha pel·lícules com The Martian o Mad Max que opten a ser la millor de l’any. En categories menors, Interstellar o Star Wars: The Force Awakens estan nominades. Però l’any 1982 la ciència ficció era un gènere menyspreat pels entesos i considerat inferior a la resta. Només així s’explica que la universalment acceptada com a millor cinta de ciència ficció de la història no guanyes ni un sol premi. De les dues nominacions rebudes, ni tan sols van tenir la decència d’atorgar-li l’estatueta a millors efectes visuals.

1 – TAXI DRIVER

No cal dir molta cosa. Només això. Taxi Driver. Scorsese. De Niro. Keitel. Foster. Cap Oscar. Si algú té una explicació raonable, que ens la faci arribar. Estàs parlant amb mi?

Tags:
1Comentari
  • Sergi Jubany
    Posted at 21:02h, 11 abril Respon

    Casino de Scorsese nomes una nominació

Escriu un comentari